Συνεντεύξεις 12 σημαντικών σκηνοθετών του ελληνικού και παγκόσμιου κινηματογράφου συνθέτουν την ειδική συλλεκτική κινηματογραφική έκδοση “12 σκηνοθέτες” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Το μέλλον.

Ads

Σχολιασμένες από τον Νέστορα Πουλάκο που τις υπογράφει οι συνεντεύξεις συνοδεύονται από πρωτότυπους πίνακες της εικαστικού Βίβιαν Χαλκίδη, εμπνευσμένους από το κινηματογραφικό έργο και στίγμα του εκάστοτε σκηνοθέτη. Μέσα από τις λέξεις των ίδιων και τον ζωγραφικό καμβά «ζωντανεύουν» 12 κινηματογραφικά και ανθρώπινα πορτρέτα τα οποία αποκαλύπτουν τον άνθρωπο πίσω από την κάμερα.

Στην έκδοση περιλαμβάνονται συνεντεύξεις και πορτρέτα των σκηνοθετών: Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τόνι Γκατλίφ, Γιάννη Σμαραγδή, Κωνσταντίνου Γιάνναρη, Παντελή Βούλγαρη, Κώστα Γαβρά, Μιχάλη Κακογιάννη, Χρήστου Δήμα, Βέρνερ Χέρτζογκ, Φατίχ Ακίν, Πατρίς Λεκόντ, Νίκου Κούνδουρου.
Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου, ο Νέστορας Πουλάκος μιλά για την δημιουργία του.

Συνέντευξη στην Αγγελική Δημοπούλου

«12 σκηνοθέτες». Πρόκειται για μια συλλεκτική κινηματογραφική έκδοση. 12 συνεντεύξεις που συνοδεύονται από 12 πορτρέτα – πίνακες των σκηνοθετών που συμπεριλαμβάνονται. Ποια ήταν η σκέψη, η κεντρική ιδέα πίσω από τη δημιουργία αυτής της έκδοσης και πώς προέκυψε η συνεργασία με την Βίβιαν Χαλκίδη;

Ads

Οι 12 συνεντεύξεις επιλέχθηκαν από τη Βίβιαν προκειμένου να δημιουργήσει τους πίνακές της. Της παρέδωσα ένα υλικό 30 περίπου συνεντεύξεων, με ηθοποιούς και σκηνοθέτες, που διάλεξα από όσες είχα κάνει την περίοδο που ήμουν δημοσιογράφος. Η σκέψη ήρθε αβίαστα: πάνω σε μια συζήτηση που είχαμε για να κάνουμε κάτι δημιουργικό μαζί, της πέταξα την ιδέα κι εκείνη ανταποκρίθηκε αμέσως. Έχει κάνει άλλωστε καταπληκτική δουλειά στους πίνακές της.

Ποιες ήταν οι σκέψεις σας για τα πορτρέτα που συνοδεύουν τις συνεντεύξεις; Υπάρχει εκτός από την καλλιτεχνική τους συνεισφορά κάποια επιπλέον σύνδεση; 

Είναι ένας ενδιαφέρον διάλογος – αυτό είναι το αποτέλεσμα. Οι πίνακες από μόνοι τους δημιουργούν μια ξεχωριστή εικαστική οπτική των δημιουργών κι οι συνεντεύξεις τη μοναδική αποτύπωση των λόγων τους, που ειπώθηκαν μια συγκεκριμένη περίοδο για έναν συγκεκριμένο λόγο – δεν είναι δηλαδή συνεντεύξεις γενικού ενδιαφέροντος, αλλά έγιναν με αφορμή την προβολή μιας ταινίας τους στο σινεμά. Αυτοί λοιπόν οι ξεχωριστοί δρόμοι τέμνονται και προσφέρουν διπλή εμπειρία στον αναγνώστη.

image

Έχετε δουλέψει αρκετά χρόνια ως κριτικός κινηματογράφου και σίγουρα έχετε κάνει μεγάλο αριθμό συνεντεύξεων. Πώς επιλέχθηκαν οι συγκεκριμένες για την δημιουργία αυτής της έκδοσης;

Διάλεξα τους πιο αναγνωρίσιμους (π.χ. Κόπολα, Κακογιάννης, Βούλγαρης). Αλλά κι αυτούς που είχα χαρεί πολύ όταν τους μίλησα γιατί θαύμαζα τις ταινίες τους (π.χ. Γιάνναρης, Ακίν, Γκατλίφ).

Τι σημαίνουν για εσάς προσωπικά οι συνεντεύξεις που περιλαμβάνονται σε αυτή την έκδοση;

Είναι μια αναδρομή στο παρελθόν. Μου θυμίζουν μικρές αξέχαστες στιγμές μιας άλλης ζωής, άλλης καθημερινότητας, άλλης εργασίας. Καλώς ή κακώς εγκατέλειψα τη δημοσιογραφία, το επάγγελμα που ήθελα να κάνω από μικρός, γιατί με «εγκατέλειψε» λόγω της κρίσης στην Ελλάδα. Ήθελα να κάνω τη δημοσιογραφία με τον δικό μου τρόπο, πάντα με «εκπτώσεις» βέβαια για να είμαστε ρεαλιστές, αλλά ο μήνας στο τέλος δεν έβγαινε. Ευτυχώς βρήκα ένα επάγγελμα ως φυσικό επακόλουθο της επαφής μου με τον πολιτισμό που το αγάπησα αμέσως. Κι έχει γίνει μεγαλύτερο πάθος από τη δημοσιογραφία. Άρα, όπως διαπιστώνετε, αυτό το βιβλίο ανήκει σε μιαν άλλη ζωή που μου αρέσει να θυμάμαι.

image

Τι νιώθετε πως μπορεί να προσφέρει η συγκεκριμένη έκδοση στον σινεφίλ αναγνώστη;

Προσθέτει ένα ακόμη λιθαράκι στην κινηματογραφική βιβλιογραφία. Βέβαια δεν είναι ένα συνηθισμένο βιβλίο συνεντεύξεων γιατί περιέχει τους πίνακες της Βίβιαν.

Οι «12 σκηνοθέτες» κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Το Μέλλον στην εκδοτική σειρά «Με το βλέμμα της κριτικής» (www.criticseye.gr). Είστε εκδότης, εργάτης του βιβλίου και αγαπάτε πολύ το σινεμά. Προφανώς γι’ αυτό οδηγηθήκατε και στην δημιουργία αυτού του project. Ποιο ήταν όμως το όραμά σας γι’ αυτό αναφορικά με τους αναγνώστες και όσους αγαπούν το σινεμά;

Το project «Με το βλέμμα της κριτικής» ήταν πολύ φιλόδοξο και θα μπορούσε να υλοποιηθείμε βάση τον αρχικό του σχεδιασμό αν δεν έχει έρθει η πανδημία. Ξεκίνησε την άνοιξη του 2019 κι εκείνη τη χρονιά έγιναν δύο ημερίδες στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στο ExileRoomμε προβολές ταινιών και διαλέξεις κριτικών κινηματογράφου. Κάθε ημερίδα συνοδευόταν από μια έκδοση – αφιέρωμα σε έναν σημαντικό σκηνοθέτη της ιστορίας του σινεμά (π.χ. Αντονιόνι, Κιούμπρικ, Χίτσκοκ, Ταρκόφσκι). Δυστυχώς έμεινε μόνο η εκδοτική σειρά που παράγει ένα βιβλίο τον χρόνο. Είναι κι αυτό όμως σημαντικό για την κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα.