To «εθνικό σχέδιο» Μητσοτάκη για την – ετεροχρονισμένη – αντιμετώπιση της ενεργειακής ακρίβειας βασίζεται σε τέσσερις άξονες:

Ads
  • Την αναδρομική επιστροφή του 60% όλων των πρόσθετων επιβαρύνσεων που έχουν υποστεί οι καταναλωτές, αναδρομικά από τον Δεκέμβριο έως και τον Μάιο.
  • Την φορολόγηση των υπερκερδών των παρόχων ενέργειας όταν αυτά οριστικοποιηθούν από την ΡΑΕ
  • Την παρέμβαση, μετά τον Ιούλιο, στην αγορά χονδρικής της ενέργειας προς αποσύνδεση της  τιμής του ακριβού φυσικού αερίου από την τιμή του ρεύματος
  • Την εφαρμογή προγράμματος ανακύκλωσης που πριμοδοτεί την απόσυρση των παλιών, ενεργοβόρων συσκευών όπως κλιματιστικά και ψυγεία.

Από αυτά τα τέσσερα πεδία παρεμβάσεων είναι προφανές πως μόνον το πρώτο είναι άμεσης απόδοσης: Υπό την ασφυκτική πια κοινωνική πίεση ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ουσιαστικά αναδρομική έκπτωση στις χρεώσεις ρεύματος, με την επιστροφή ποσού έως και 600 ευρώ σε όσους καταναλωτές έχουν οικογενειακό εισόδημα έως 45.000 ευρώ ετησίως.

Διαβάστε επίσης:

Κυβερνητικές πηγές διευκρινίζουν ότι η επιστροφή αυτή θα αφορά τις καταναλώσεις πάνω από τις 300 kWh που δεν καλύπτονταν έως σήμερα από επιδότηση, ενώ για τις ίδιες καταναλώσεις προβλέπεται κάλυψη 50% στους λογαριασμούς Μαίου και Ιουνίου.

Ads

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση, διευρύνει τα κριτήρια των επιδοτήσεων και καλύπτει με αναδρομική έκπτωση και τις υψηλότερες καταναλώσεις που δεν εντάσσονταν μέχρι τώρα στα μέτρα στήριξης.

Πέραν τούτου όμως, και παρά τις διακηρύξεις, η ρήτρα αναπροσαρμογής δεν καταργείται αλλά απλώς περιορίζεται η επίπτωσή της δια της διευρυμένης έκπτωσης, ενώ σε ό,τι αφορά τις δομικές παρεμβάσεις στην αγορά η κυβέρνηση δείχνει πως επιχειρεί να κερδίσει χρόνο: Αφενός παραπέμπει στον Ιούλιο τον μηχανισμό επιβολής πλαφόν στις τιμές χονδρικής και, αφετέρου καθυστερεί περαιτέρω την φορολόγηση των υπερκερδών των παρόχων ενέργειας επικαλούμενη το εκκρεμές πόρισμα της ΡΑΕ.

Σε ό,τι αφορά την παρέμβαση στην χονδρική αγορά του ρεύματος οι πληροφορίες λένε ότι επιλέγεται διπλή προσέγγιση: Θα υπάρξει επιβολή κάποιου πλαφόν, από τον Ιούλιο πάντοτε και με ορίζοντα ενός χρόνου, παράλληλα όμως θα διατηρηθεί και το σύστημα των επιδοτήσεων των χαμηλότερων καταναλώσεων.

Αυτό σημαίνει, με βάση τις πρώτες ενδείξεις και τα μηνύματα από κυβερνητικές πηγές ότι το πλαφόν δεν θα είναι ιδιαίτερα χαμηλό, διότι όσο πιο κάτω πάει το πλαφόν τόσο περισσότερα χρήματα θα χρειάζονταν για την επιδότηση των παρόχων ενέργειας και τόσο περισσότερο θα περιοριζόταν ταυτόχρονα, η δυνατότητα επιδοτήσεων στους πιο ευάλωτους καταναλωτές.

Η πρώτη εικόνα εν  ολίγοις, κι έως ότου αποσαφηνιστούν τα μέτρα από τους αρμόδιους υπουργούς, είναι πως η κυβέρνηση δαπανά μεν ποσό άνω των 2,5 δις ευρώ για συγκράτηση των τιμών του ρεύματος, το ποσό αυτό όμως θα προέλθει κυρίως από τον κρατικό προϋπολογισμό – θα επιβαρύνει δηλαδή τους φορολογούμενους.

Το «κοινωνικό μέρισμα» που θα κληθούν να καταβάλουν οι ιδιώτες πάροχοι ενέργειας, που έχουν δει την κερδοφορία τους να εκτοξεύεται τους τελευταίους εννέα μήνες, θα είναι μάλλον περιορισμένο όπως δείχνουν οι έως τώρα κυβερνητικές διαρροές.

Και το γεγονός ότι η παρέμβαση και το πλαφόν στην αγορά χονδρικής θα έρθει μετά τον Ιούλιο δίνει περιθώριο επιπλέον δύο μηνών για νέα υπερκέρδη στους ίδιους παρόχους.