Στην παραγραφή των αδικημάτων που τον αφορούν στην υπόθεση Novartis προχώρησε η ανακρίτρια για τον Ανδρέα Λοβέρδο, λίγο πριν τις κάλπες για την προεδρία του ΚΙΝΑΛ, σύμφωνα με την εφημερίδα «Documento».

Ads

Μετά από δύο χρόνια που η κ. Ιωαννίδου είχε στα χέρια της τη δικογραφία, κατέληξε στην άποψη ότι παραγράφονται τα αδικήματα τόσο για τον «όχι σύμβουλο» κ. Μανιαδάκη όσο και για τον πρώην υπουργό.

Σε ό,τι αφορά την αθώωση λόγω παραγραφής του καθηγητή Μανιαδάκη, αμέσως μετά η Εισαγγελία Εφετών Αθηνών άσκησε έφεση κατά της πρότασης της ανακρίτριας και κατά συνέπεια η υπόθεση θα κριθεί στο Συμβούλιο Εφετών, το οποίο θα κληθεί να αποφασίσει για την περαιτέρω ποινική μεταχείριση του Ν. Μανιαδάκη. Προφανώς και σε ό,τι αφορά τον πρώην υπουργό θα κριθεί τελικά η υπόθεση στο Συμβούλιο.

Η ανακρίτρια δεν κάλεσε για κατάθεση τον Αν. Λοβέρδο διότι φέρεται να αποφάσισε βασιζόμενη στον νόμο περί ευθύνης υπουργών ότι τα αδικήματα έχουν παραγραφεί.

Ads

Τι μεσολάβησε

1. Την απόφαση της Βουλής να συστήσει προανακριτική για τη Novartis μετά και την αμελλητί διαβίβαση των δικογραφιών για πολιτικά πρόσωπα πρώην υπουργούς ακολούθησε τον Φεβρουάριο του 2018 το πόρισμα (της πλειοψηφίας) που μεταξύ άλλων έλεγε: «Κρίνουμε ότι η Βουλή των Ελλήνων δεν έχει διωκτική κατά άρθρο 86 του Συντάγματος (περί ευθύνης υπουργών) αρμοδιότητα, καθόσον τα αδικήματα της δωροδοκίας και δωροληψίας καθώς και της τέλεσης νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες δεν εμπίπτουν στα ποινικά αδικήματα, που οι εκάστοτε εμπλεκόμενοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι τελούν κατά την άσκηση των καθηκόντων
τους».

Ως γνωστό, όσα τελούνται κατά την άσκηση καθηκόντων παραπέμπονται και δικάζονται μόνο στο Ειδικό Δικαστήριο, σύμφωνα με το Σύνταγμα.

Η πλειοψηφία έκρινε λοιπόν τότε ότι λόγω κακής εφαρμογής της συνταγματικής διάταξης σε πολλές περιπτώσεις τα «επ’ ευκαιρία» του υπουργικού καθήκοντος τελούμενα αδικήματα ταυτίζονταν με τα τελούμενα «κατά την άσκηση» ποινικά αδικήματα, με αποτέλεσμα οι πιο αντιπαθείς και απεχθείς περιπτώσεις υπουργικής ευθύνης να απολαμβάνουν την εφαρμογή διατάξεων ευνοϊκού ρυθμιστικού περιεχομένου.

2. Όταν τον Νοέμβριο του 2019 ψηφιζόταν το νέο αναθεωρημένο Σύνταγμα, η ΝΔ αντιτάχτηκε σθεναρά στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ να υπάρξει ερμηνευτική διάταξη για το άρ. 86 (περί ευθύνης υπουργών) δεδομένου ότι δεν καλύπτει αδικήματα όπως η παθητική δωροδοκία και η δωροληψία που έγιναν επ’ ευκαιρία των καθηκόντων ενός υπουργού.

«Και δεν υπάρχει νομικό ή συνταγματικό φύλλο συκής που να μπορείτε να κρυφτείτε πίσω από το επιχείρημα και να πείτε στον ελληνικό λαό ότι δεν θα κουκουλωθούν υποθέσεις. Αυτά που γίνανε δεν πρέπει να κουκουλωθούν και να δώσετε το χρυσό αλεξίπτωτο της παραγραφής και να αθωωθούν για την υπόθεση της Novartis, όχι γιατί δεν έβαλαν το δάχτυλο στο μέλι αλλά επειδή είναι θέμα ερμηνείας», είχε πει στη Βουλή ο Γ. Κατρούγκαλος.

3. Τα ίδια τα εισαγγελικά βουλεύματα (για Μανιαδάκη, Φρουζή κ.λπ.) εντοπίζουν τις δωροδοκίες πολιτικών προσώπων και μάλιστα όπως παραθέτουν στις αναλυτικές προτάσεις τους τα αδικήματα δεν προκύπτουν από τους προστατευόμενους μάρτυρες αλλά κυρίως από στοιχεία και της αμερικανικής δικαιοσύνης.

«Υπουργός συμφώνησε και έλαβε από τον Κωνσταντίνο Φρουζή […] και για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της εταιρείας αυτής [Novartis] συνολικό ποσό τουλάχιστον 200.000 ευρώ για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της ως άνω εταιρείας κατά παράβαση των καθηκόντων του».

Όταν παρουσιάστηκαν στις ΗΠΑ οι εκπρόσωποι της φαρμακευτικής, πριν καταλήξουν στη γνωστή συμφωνία, με τη μερίδα του λέοντος (310 εκατ. δολ.) του συνολικού προστίμου να αφορά πρακτικές της εταιρείας στην Ελλάδα, παραδέχτηκαν ότι η εταιρεία διέπραξε πράξεις διαφθοράς σε ξένους αξιωματούχους».

Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους μιλάει σήμερα για 3 δισ. ζημία του Δημοσίου.