Το ερώτημα τίθεται σε κάθε συζήτηση, όπως η προχθεσινή για τα ΜΜΕ και την ελευθερία του τύπου: πως μπορεί οι πολίτες να μαθαίνουν την αλήθεια, τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα τους, όταν κανάλια, ραδιόφωνο και συγκροτήματα τύπου ελέγχονται από ολιγάρχες που υποστηρίζουν- με το αζημίωτο φυσικά- την κυβέρνηση;  Oταν την ίδια στιγμή η δημόσια ραδιοτηλεόραση, ξεπερνώντας ακόμη και τον προηγούμενο κακό εαυτό της, διοικείται από τον πρώην διευθυντή του γραφείου τύπου του πρωθυπουργού;

Ads

Αυτό το τελευταίο, όταν το λέω στους ευρωβουλευτές μιας επιτροπής για τα ΜΜΕ, δυσκολεύονται να το πιστέψουν. Ακόμη και ευρωβουλευτές από την Ουγγαρία, του ακροδεξιού πρωθυπουργού και “εθνικού μιντιάρχη”  Ορμπαν, μένουν με ανοικτό το στόμα. Πως αντιδρούν στην Ουγγαρία και τις άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που βρίσκονται υπό κυβερνητικό, μιντιακό ζυγό; Τι πρέπει να γίνει στην Ελλάδα; 

Για να απαντηθεί η ερώτηση, ας δούμε πρώτα πως διαμορφώνεται το τοπίο στην Ελλάδα, με τη βοήθεια των ερευνών της Palmos Analysis. Βλέπουμε ότι η προσκόλληση στην κυβέρνηση έχει φθείρει την αξιοπιστία των παραδοσιακών ΜΜΕ. 

image

Ads

Οι ιστοσελίδες θεωρούνται το πιο αξιόπιστο μέσο, η ιδιωτική ραδιοτηλεόραση καταλαμβάνει την τελευταία θέση. Αλλά όπως προκύπτει από τον επόμενο πίνακα, οι διαφορετικές ηλικιακές κατηγορίες έχουν και άλλη αντίληψη για την αξιοπιστία. 

image

Το χάσμα γενεών είναι μεγάλο. Στις ηλικίες 17 – 34 ετών το 60% θεωρεί αξιόπιστη την online ενημέρωση(site και social media) ενώ στις ηλικίες άνω των 55 ετών η τηλεόραση κερδίζει έδαφος. 
Ο επόμενος πίνακας δείχνει ότι διαφορές υπάρχουν και στις αξιολογήσεις των ψηφοφόρων των δυό μεγάλων κομμάτων. Οι ψηφοφόροι του ΣΥΡΙΖΑ εμπιστεύονται πολύ περισσότερο την ενημέρωση μέσω του ίντερνετ(25 site+23 social media=48%) και δεν θεωρούν καθόλου αξιόπιστη την ιδιωτική τηλεόραση. Από τους ψηφοφόρους της ΝΔ θεωρεί αξιόπιστο το διαδίκτυο το 31%(19 και 12) ενώ αξιολογούν θετικότερα και τη δημόσια και την ιδιωτική τηλεόραση.

image

Ας δούμε παρακάτω ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα που μας οδηγεί στην απάντηση του αρχικού ερωτήματος: 

image

Το 65% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα ΜΜΕ αντιμετωπίζουν μεροληπτικά υπέρ της κυβέρνησης και μόνο το 15 ότι είναι αντικειμενικά.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα, σχεδόν το μισό (48%) των ψηφοφόρων της ΝΔ βλέπουν μεροληπτική στάση των ΜΜΕ υπέρ της κυβέρνησης και μόνο το 27% ότι την αντιμετωπίζουν αντικειμενικά.

image

Στον παραπάνω πίνακα το χάσμα των γενεών υπογραμμίζει την παρουσία του. Στις ηλικίες 17-34 το 78% θεωρεί ότι μεροληπτούν υπερ της κυβέρνησης, οι ηλικίες 35-54 κινούνται σχεδόν στο γενικό μέσο όρο(70%) ενώ από τους 55 και άνω οι απόψεις περί μεροληψίας λίγο ξεπερνούν την απόλυτη πλειοψηφία(53%). Ενδιαφέροντα αποτελέσματα δίνουν και οι απαντήσεις ανάλογα με το που τοποθέτησε τον εαυτό του ο κάθε ερωτηθείς, στο πολιτικό φάσμα. 

image

Κάποια συμπεράσματα για να απαντηθεί η αρχική ερώτηση; Πρώτον, η πλειοψηφία των πολιτών στρέφεται για να ενημερωθεί προς το διαδίκτυο. Ιδίως οι νέοι και οι προοδευτικοί άνθρωποι, που αποστρέφονται την κυβερνητική προπαγάνδα. Δεύτερον οι πολίτες αντιλαμβάνονται, σε πολύ υψηλά ποσοστά, ότι τα ΜΜΕ μεροληπτούν υπέρ της κυβέρνησης. 

Στην Ουγγαρία, τη Σλοβακία και την Τσεχία, στις χώρες αυτές όπου η εικόνα μοιάζει σαν δυό σταγόνες με την ελληνική, οι πολίτες υποστηρίζουν με μια μικρή μηνιαία συνδρομή τα δυναμικά site που εμμένουν στη αναζήτηση της αλήθειας και την τήρηση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας.

Χωρίς οικονομικές εξαρτήσεις, με επαγγελματίες δημοσιογράφους δίχως κομματικές παρωπίδες και δεσμέυσεις, που αναδεικνύουν με τις έρευνες, τα ρεπορτάζ και τις αναλύσεις τους τα πραγματικά προβλήματα της χώρας και των ανθρώπων της. Για το Tvxs, που έχει πλέον περάσει σε μια Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία η οποία έχει σκοπό την προαγωγή της ανεξάρτητης δημοσιογραφίας και θα επενδύει όλα τα κέρδη της για αυτόν τον σκοπό, είναι η κατάλληλη στιγμή. 

Δείτε -διαβάστε επίσης: Η εκδήλωση για τα ΜΜΕ και όλα τα στοιχεία για την έρευνα της Palmos.